Autor drippera

Jezdím na motorkách už nějaký ten pátek, ale něco se změnilo. Kolemjdoucí tatínkové už

na mě nezírají s otevřenou pusou, maminky mě neukazujou svým dětem, mladé holky

téměř přetaly mávat a důchodci na mě hrozí svými holemi. A já se ptám proč...?


Každopádně situace na našich silnicích a hlavně ta v loňském roce mě donutila zastavit se a zamyslet se. Motorkaření se od dob, kdy jsem já začínal jezdit trošku změnilo. Není to tak dávno, co jste na japonské čtyřtaktní šestistovce (u mě to byl Bandit 600) někde zastavili a už byl kolem vás hlouček zvědavců. Na benzice vyskakovali tatínci z aut a dávali se s váma do řeči a maninky tlačíc kočárky mávaly jako o život a ukazovaly vás svým ratolestem. Bohužel, tato doba je nenávratně pryč. Dnes, kdy je motorkářů víc a víc je situace poněkud odlišná. Díky jedné nejmenované televizní stanici z nás udělali štvanou zvěř. "Nic není jako dřív..." zpívá se v jedné písničce, ale řekněte sami. Není vzniklá situace taky trošku naší vinou? Nechci tady nikoho moralizovat nebo dělat chytrýho a vlastně ani nepíšu nic, co byste Vy, čtenáři netušili. Ale i tak je dobrý si to připomenout. Opravdu provoz houstne, aut je víc a motorek taky. Nic s tím neuděláme, ale nelíbí se mi přístup těch "movitějších" kteří si koupí stošedesáti-koňového litra, Araiku, kombinézu za dvacku a akrapoviče a za měsíc to rozvěsí někde o svodidla. Nemluvě o tom, že ohrožují i nás, slušnější bikery, kteří se snažíme všemožnými způsoby přežít v téhle džungli. Mluvím z vlastní zkušenosti. Utrácím peníze za MOTOŠKOLU v Brně, jezdím své dovednosti pilovat na "značkové okruhové dny" s manželkou jezdíme na výlety a snažíme se chovat "slušně" a stejně.... Při jedné vyjížďce nás v našem pruhu málem sundá partička "zmrzlinářů" kteří předjíždí kolonu aut v zatáčce a ještě nás při tom stihnou pozdravit. Kamaráda sesadí z motorky a zlomí mu nohu a klíční kost týpek, který svojeho Fireblada prostě nestihnul zastavit, narazil do traktoru a motorku poslal do našeho pruhu.. a tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Bohužel ani profesionální motorkáři, jakým určitě Ondra Lelek a nebo Pavel Hanzlík byli někdy nic nenadělají a zaplatí za lásku k motorkaření cenu nejvyšší. Ale s tím se asi nedá nic dělat. Každopádně je dobré vědět o možném riziku, neustále předvídat a hlavně jezdit tak, abychom se pokaždé z jakékoliv vyjížďky vrátili celí. Já sám jsem po patnácti letech ježdění na silničních strojích (EN400 Vulcan, GSF600, GSF1200, SV1000, GSX1400, RSV1000Tuono) tak nějak dostal strach nebo co a svoji poslední lásku aprilii Tuono prodal. Byla pekelně rychlá, krásná, ale už jsem se nevydržel dívat na smutné oči mojí manželky, která se pokaždé strachovala, jestli se jí vrátím. Jak jsem psal, těch smrťáků a nehod okolo mě bylo loni nějak moc. každopádně motorky jaou mojím životem a vzdát s ejich nehodlám, tak teď alespoň krátím chvíli v přírodě, na nezpevněných cestách a na motokrosových tratích proháním své enduro Betu450RR. přijde mi to tak nějak bezpečnější-pomalejší a pokud má člověk v hlavě mozek a nerozvěsí to někde o strom, je riziko "nehody" asi měnší. A co z tohoto "moudra" plyne ? Dávejte na sebe prosím všichni pozor, jezděte opatrně, nemachrujte a užívejte plnými doušky krásu dnešních motocyklů.než nám z nich udělají elektrické hybridy, které budeme na noc strkat do zásuvek a jen vzpomínat, jak zněl vytočený dvouválcový litr a laděnýma koncovkama...;-)

Zdroj: motocykl-online.cz

Autor Martin Juřička 

 

 

Motocyklisté zaviní přibližně 1 % všech dopravních nehod z celkového počtu dopravních nehod, ale jsou příčinou téměř 10 % všech usmrcených při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel.

 
V roce 2007 zemřelo v důsledku dopravních nehod v ČR celkem 115 řidičů motocyklů, 11 řidičů malých motocyklů a mopedů a 8 spolujezdců. Z tohoto počtu 75 osob zemřelo při dopravních nehodách zaviněnými řidiči motocyklů samotných.

Řidiči motocyklů v roce 2007 zavinili pod vlivem alkoholu celkem 138 nehod, což oproti roku 2006 nárůst o 34 nehod. Naopak řidiči malých motocyklů zavinili pod vlivem alkoholu celkem 21 nehod, snížení proti roku 2006 je o 19 nehod.

Mezi hlavní příčiny nehod motocyklistů patří:
- nepřiměřená rychlost (43 %)
- nesprávný způsob jízdy (42 %)
- nesprávné předjíždění (8 %)
- nedání přednosti v jízdě (7 %)

Motocyklisté by si měli uvědomit, že:
- patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu  a případný střet s vozidlem nebo pevnou překážkou končí ve většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty,
- podmínkou jízdy na motocyklu  je používání prvků pasivní bezpečnosti (přilba, rukavice, obuv, oblečení, reflexní části oděvů apod.)
- i sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně a nepřizpůsobí svoji jízdu stavu vozovky a provozu,
- je dobré si uvědomit brzdnou dráhu motocyklu, za normálních podmínek s reakční dobou 1 sekunda je zapotřebí zastavení z 80 km/h cca 58 metrů, při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha cca 83 metrů a při 200 km/h cca 280 metrů,
- při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, pokud je na vozovce: spadané listí, olejové skvrny, změna vozovky (asfalt – dlaždice), dilatační spáry apod.

V Evropě patříme k největším počtům usmrcených motocyklistů. Ve státech Evropské unie bylo v roce 2006 usmrceno 6200 motocyklistů. Státy s největší bezpečností motocyklistů jsou: Norsko, Švýcarsko, Dánsko a Finsko.

Zdroj: moto365.cz

 

Téměř každý desátý lidský život byl při dopravních nehodách v Česku zmařen po střetu s motocyklem.

 

 

 

 

 

 

 


Motocyklisté se v loňském roce podíleli jen na 1 % všech dopravních nehod, ale celkem při těchto nehodách bylo usmrceno 115 osob. Meziročně došlo k nárůstu počtu nehod zaviněných řidiči motocyklů téměř o 20 %.

Tato strohá a tragická statistická data přiměla Ministerstvo dopravy – BESIP k radikálnímu přehodnocení plánů na preventivní působení na účastníky silničního provozu v roce 2008. Motocyklisté se stali jednou z prioritních oblastí.

„Zarážející je skutečnost, že 10 % usmrcených motorkářů, nemělo při nehodě na hlavě přilbu“, říká ministr dopravy Aleš Řebíček a dodává: „Zde nejde o to, že porušili předpisy, ale že si dospělý člověk neuvědomuje hrozící riziko“.

BESIP se ve své osvětové činnosti zaměří jednak na motocyklisty samotné, ale rozhodně nemíní opomenout řidiče automobilů, kteří také mají svůj nezanedbatelný podíl na nehodách s účastí motocyklů. Základním pilířem práce s řidiči jednostopých motorových vozidel se stává nový komunikační materiál BESIP – leták, nebo chcete-li informační bulletin. V něm všichni najdou základní poučení a rady.

Druhým pilířem je oslovení návštěvníků 12. ročníku mezinárodní výstavy Motocykl 2008. Do Křižíkova pavilonu B je situována poměrně rozsáhlá expozice, ve které naleznou návštěvníci jednak ukázky prvků pasivní bezpečnosti motocyklistů, ale také a především mohou všichni prostřednictvím dvou velkoplošných obrazovek shlédnout videoklipy k tématu bezpečnosti na motocyklu. Pro děti a mládež jsou připraveny motocyklové simulátory v podání herních konzolí. Ti větší budou mít možnost si zblízka prohlédnout jeden z motocyklů, které doprovázejí prezidenta republiky nebo nový silniční stroj z výbavy Policie ČR. Hostesky budou spolu s pracovníky BESIP zodpovídat dotazy návštěvníků.

Zdroj: Tisková zpráva Ministerstva dopravy ČR